Ridande elev

Här följer information för dig som rider lektion på Gnarps ridklubb samt information till dig som är vårdnadshavare.

Höstterminen 2024 startar v. 32 och slutar v. 51

ATT RIDA LEKTION

På klubben kommer Alice Eriksson arbeta som ridinstruktör från och med hösten 2024. Alice har huvudansvaret för all ridskoleverksamhet och är den som primärt har all lektionsverksamheten.

Vid all ridning på Gnarps ridklubb skall godkänd hjälm bäras. Barn (under 18 år) måste ALLTID bära hjälm vid all hästhantering, i stallet såväl som under ridning. Vi vill också att du använder säkerhetsväst när du rider. Vid hopp, markarbete och WE-lektioner ska alla under 18 år bära säkerhetsväst. Hjälm och säkerhetsväst finns att låna på klubben. På fötterna vill vi att du har en sko/stövel med klack.

Kom 30 minuter före utsatt lektionstid så att ni hinner prova ut hjälm och väst (vid lån) och göra ordning er häst.

Det är önskvärt att vårdnadshavare stannar kvar under lektionen när barnet rider, t.ex. om olyckan skulle vara framme. Rider ditt barn i en nybörjargrupp måste vårdnadshavare vara kvar under lektionstiden för att kunna hjälpa sitt barn och eventuellt leda hästen vid behov.

Varje lektionsgrupp ansvarar för att hjälpa till med en stallsyssla som tex mockning eller packa höpåsar. Ridläraren kommer instruera er vad som gäller för din grupp. Varje elev (elevs vårdnadshavare) får även ett pass per termin tilldelat sig att ha kafeteriatjänst. Schema för det skickas ut separat och ni byter själva med varandra om ni inte har möjlighet att ta det pass ni fått.

Vid kallare temperatur än -17 grader kan ridning bytas ut mot teori eller förändras till annan typ av ridning som håller värmen uppe mer (ex barbackaridning, sitsträning under longering etc)

ÅTERBUD OCH IGENRIDNING

Elever som inte kan närvara på sin lektion ska lämna återbud till ridklubbens telefon på nummer 070-271 93 14 i första hand via sms. Avbokning av ridlektion ska ske senast kl. 12:00 samma dag.

Igenridning av missade lektioner ska ske inom 3 veckor i mån av plats samt i samråd med ridläraren. Det ligger på eleven/elevens vårdnadshavares ansvar att ta kontakt med ridläraren gällande igenridning. Avbokad tid återbetalas ej. Om ridlektionen blir inställd av ridskolan har ni rätt till kompensation i form av motsvarande ridlektion eller återbetalning av ridavgift.

BETALNING

Fakturan för terminen skickas ut i början av terminen. Det är tillåtet att dela upp fakturan på 3 betalningstillfällen. Senast 31/10 respektive 31/3 ska hela fakturan vara betald i sin helhet, annars stängs eleven av tills fakturan är betald. Viktigt att ni nogsamt anger fakturanummer när ni betalar hel eller del av en faktura.

MEDLEMSKAP

För att medlemsrapporteringen till ridsportförbundet ska fungera är alla medlemmars personuppgifter registrerade i Idrottonline. Utifrån dessa uppgifter delas tidningen ´Häst och ryttare´ ut. Om du inte får tidningen kan du kontakta ridklubben så ombesörjer vi att tidningen distribueras till dig.

Medlemskap i Gnarps ridklubb är obligatoriskt vid lektionsridning, medlemsavgiften faktureras ut i samband med ridavgiften till dig som löst lektionsabonemang. I ditt medlemskap ingår en olycksfallsförsäkring som ger ett bra grundskydd om du råkar ut för en skada när du rider. Du kan läsa mer om olycksfallsförsäkringen på Folksams hemsida. Vid ridning på anläggningen utan medlemskap är du inte försäkrad genom Gnarps ridklubb, därav ska alla elever lösa medlemskap för att vara försäkrade.

Vill du som vårdnadshavare bli medlem i klubben? Det går såklart jättebra! Medlem blir du genom att sätta in summan 300:- på klubbens bankgiro 5419-7785, skriv "medlemsavgift" och namn. Medlemskapet gäller per kalenderår (jan-dec).

Information om uppsägning av ridplats hittar du under fliken Villkor och uppsägning